ARBEIDER1000 OG ÉN DAG

1000 og én dag

En uforbeholden hyllest til eventyret Oslo

INVOLVERTE:
Konsept, idé og gjennomføring av Maskinen
Visuell identitet av Bielke&Yang
Filmfotograf er Magnus Furset
Stillfotograf er Sebastian S. Bjerkevik
Makan til team!

Hva ville skje hvis vi ga fem Oslo-borgere tusen kroner og én dag til å oppleve sin egen by?

Gjennom en serie kortfilmer og nettsiden tusenogendag.no presenterer vi fem forskjellige svar på det samme spørsmålet: Hvis du fikk tusen kroner og en dag i Oslo, hva ville du ha gjort?

Byen er til for å brukes

Kampanjen ble til fem personlige fortellinger, hvor vi utforsker hva som gjør Oslo unik og magisk for hver av dem. Vi løfter fram vidt forskjellige opplevelser, med ønske om at publikum skal bli inspirert til å gå ut å bruke byen på sin måte.

Folkeopplysning på nett

tusenogendag.no kan publikum lese mer om personene, kikke på bilder og se filmene. Innledningsvis ble spredning sikret gjennom en kampanje i sosiale medier, betalt og ubetalt, samt plakater rundt om i byen.

Vi sørget for at formatet gjør deling enkelt, slik at vi på den måten tilrettelegger for bred organisk spredning. Kampanjen lever den dag i dag, og fremstår like aktuell.

Gode tall

Resultatet og rekkevidden gikk over all forventning. 520.059 personer så kampanjen på FB. 259.000 personer så kampanjen på Instagram. Over 90.000 personer engasjerte seg på sosiale medier.

På grunn av kommentarer og delinger fikk kampanjen utrolige 2.5 mill visninger på tvers av Facebook og Instagram. Dette førte til 42.000 brukerøkter på nettsiden i løpet kampanjeperioden på to måneder.

1000 kroner og én dag i Oslo.

Hva ville du gjort?

Se mer på tusenogendag.no

Fargerike, smakfulle Oslo

Dhivya kan ikke tenke seg en koseligere storby, akkurat passe stor og full av energi. Hun nyter byen som foodie til fots.

En by med dybde

Langs fjorden finner Siri det meste hun kan ønske seg for en dag full av gode opplevelser i Oslo. Det må bli fridykking, mat, kunst og venner.

Plass til å være seg selv

Noe av det beste Håkon vet om i Oslo er å være helt for seg selv. Samtidig er han glad i å spille konserter.

Det bare klaffer

Født og oppvokst på vestkanten, men også oppdratt på østkanten, Ifiok føler seg hjemme overalt i Oslo. Han vil bruke dagen på de som betyr mest for han.

Når en flanør inviterer til middag

Etter en kort tenkepause bestemmer Didrik seg for å invitere venner på sen middag. Han vil servere en spaghetti vongole, som en kompis er veldig flink til å lage.

En kampanje for hele Oslo

For at flest mulig mennesker og aktører i byen skal føle eierskap til kampanjen, er den bygget opp som en selvstendig merkevare.

Designet er utarbeidet av Bielke&Yang. Identiteten utfolder seg på mange flater, fra web og redaksjonelt innhold, til bevegelige elementer og detaljer i film.

Alt av foto er knipset av fotograf Sebastian Bjerkvik, som har samlet de mange ulike stemningene i Oslo i ett felles uttrykk.