Oslobukta – Der byen spirer

Strategi, konseptutvikling og produksjon: Maskinen
Design: Studio Pfanzelter og Julia Lambert
Foto: Bow Oslo og Also Known As
Video: Embrik Ellingsgard
Illustrasjoner: Darling Clementine

I et område som for få år siden bestod av containere og trafikk, har Oslobukta vokst frem som et nytt og levende nabolag langs fjorden.

Kuraterte opplevelser

Carucel Eiendom har håndplukket nisjebutikker, gallerier og spisesteder for å samle noe av det beste byen har å by på. Sammen med dem fikk vi gleden av å videreutvikle merkevaren Oslobukta, og tydeliggjøre identiteten og historiefortellingen.


Ildsjelene

I innsiktsfasen snakket vi med mennesker som bor og jobber i Oslobukta, og oppdaget raskt at det vi først oppfattet som et område for shopping og gode måltider, fremfor alt var et levende nabolag – preget av skaperkraft og inspirerende samarbeid mellom engasjerte og kreative mennesker som byr på unike opplevelser.

Det beste av Oslo samlet på ett sted

Med et strategisk valg om å bevege oss bort fra kjøpesenter-retorikk og heller løfte området som en helhetlig destinasjon, utviklet Maskinen en merkevareplattform, et kommunikasjonskonsept og en brand story. Dette arbeidet dannet grunnlaget for videre uttak og en ny visuell identitet fra Studio Pfanzelter – som sammen formidler historien om Oslobukta.

tre plakater

Der byen møter fjorden.
Og fine dining møter donuts.
Der kaffe latte møter latter,
og kunst møter karrieremennesker.
Der folk fra øst møter folk fra vest,
og folk i joggebukse møter folk i boblevest.
Der kunst spirer. Der mote spirer.
Der matopplevelser, og nye opplevelser lever.
Der en helt unik, men ujålete stemning blomstrer.
Der designspirer og kunstspirer møter
helt andre spirer.
Der skaperkraft møter handlekraft.

Velkommen til et nedpå, inspirerende
og levende nabolag.
Et nabolag med sjel, for ildsjeler. Midt i byen.

Hva skjer i bukta?

Med budskapet «Der byen spirer», valgte vi å løfte frem gründerånden og menneskene bak de mange unike konseptene i bukta. En varm og vennlig visuell identitet med en organisk, håndtegnet logo og sjarmerende illustrasjoner bidrar til en mer personlig og inviterende stemning. Med større fokus på arrangementer og alt som skaper liv og røre, fortsetter vi å lage kommunikasjon som bygger kultur og samhold i nabolaget – og inviterer mennesker fra hele byen til livet i bukta.

Illustrasjon av en hund

At Oslobukta for alvor er satt på kartet, ble tydelig da området ble kåret til “Commercial Space of the Year" under de nordiske NCCS Awards i 2024.

Nysgjerrig på hva som spirer i bukta?
👉 Les intervjuene våre med noen av ildsjelene her: Nud fra Doug's Hamburgers, Kari fra Brasserie Rivoli , Jonathan fra Betong, eller Kjell Arne fra Stock.