Nel — Fremtiden tilhører forløperne

Merkevarestrategi: Maskinen
Kommunikasjon: Maskinen
Kreativt arbeid: Maskinen
Visuell identitet: Heydays
I 2016 var det norske selskapet Nel tidlig ute med å se at hydrogenteknologi kom til å bli viktig i overgangen fra fossil til fornybar energi. Maskinen har hjulpet selskapet med å etablere og utvikle merkevaren globalt.
Røttene til Nel strekker seg helt tilbake til Norsk Hydro i 1927. Da Nel bestemte seg for å bli en leder frem mot nullutslippssamfunnet, oppsto et behov for å fortelle en ny historie om teknologien deres. Dette ble utgangspunktet for å finansiere opp selskapet, og å bygge en sterk kultur som så fremover.
Enorme mengder fossil energi skal erstattes. Med Nel sin hydrogenteknologi er det mulig å avkarbonisere industrier med høye utslipp. Fremtidens fornybare energisystemer vil henge sammen og fungere.
En merkevare som utfordrer og tar lederskap
I samarbeid med Nel utviklet Maskinen konseptet Number One by Nature. Konseptet er inspirert av hydrogenets naturlige plass som universets fremste grunnstoff. Nel ønsket å utvikle markedet for fornybart hydrogen og å ta en ledende posisjon. For å lykkes i dette arbeidet trengte de å hente inn mye kapital, inngå en rekke strategiske partnerskap, rekruttere kompetanse på øverste hylle globalt, og ikke minst selge teknologien sin.
Ledelsen og ansatte i Nel har både ambisjonene og evnene til å bevege verden i en mer bærekraftig retning, i møte med løpende utfordringer. Det er mange som snakker om å løse problemene. Nel har troverdighet på å levere innovasjon, lønnsomhet og driftssikkerhet. Thanks for the ride dinosaurs, we’ll take it from here!, er et eksempel på et budskap og en fremtoning som har bidratt til å drive selskapet fremover.
Å forandre verden til det bedre innebærer oppturer og nedturer. Sammen med Nel har Maskinen troen på at fremtiden tilhører forløperne, som selskapet sier det i dag: The future belongs to the front-runners.