Nel — Fremtiden tilhører forløperne

Merkevarestrategi: Maskinen
Kommunikasjon: Maskinen
Kreativt arbeid: Maskinen
Visuell identitet: Heydays

I 2016 var det norske selskapet Nel tidlig ute med å se at hydrogenteknologi kom til å bli viktig i overgangen fra fossil til fornybar energi. Maskinen har hjulpet selskapet med å etablere og utvikle merkevaren globalt.

Nel - On-site hydrogen generation. Concept.

Røttene til Nel strekker seg helt tilbake til Norsk Hydro i 1927. Da Nel bestemte seg for å bli en leder frem mot nullutslippssamfunnet, oppsto et behov for å fortelle en ny historie om teknologien deres. Dette ble utgangspunktet for å finansiere opp selskapet, og å bygge en sterk kultur som så fremover.

Enorme mengder fossil energi skal erstattes. Med Nel sin hydrogenteknologi er det mulig å avkarbonisere industrier med høye utslipp. Fremtidens fornybare energisystemer vil henge sammen og fungere.

Helautomatisert produksjonslinje på Nel sin nye fabrikk på Herøya.
En av flere digitale annonser.
Internasjonalt rekrutteringskonsept, norsk versjon.

En merkevare som utfordrer og tar lederskap

I samarbeid med Nel utviklet Maskinen konseptet Number One by Nature. Konseptet er inspirert av hydrogenets naturlige plass som universets fremste grunnstoff. Nel ønsket å utvikle markedet for fornybart hydrogen og å ta en ledende posisjon. For å lykkes i dette arbeidet trengte de å hente inn mye kapital, inngå en rekke strategiske partnerskap, rekruttere kompetanse på øverste hylle globalt, og ikke minst selge teknologien sin.

Thanks for the ride, dinosaurs! Scrollytelling.

Ledelsen og ansatte i Nel har både ambisjonene og evnene til å bevege verden i en mer bærekraftig retning, i møte med løpende utfordringer. Det er mange som snakker om å løse problemene. Nel har troverdighet på å levere innovasjon, lønnsomhet og driftssikkerhet. Thanks for the ride dinosaurs, we’ll take it from here!, er et eksempel på et budskap og en fremtoning som har bidratt til å drive selskapet fremover.

Animasjonsfilm i forbindelse med rebranding i 2016. I samarbeid med Babusjka.

Å forandre verden til det bedre innebærer oppturer og nedturer. Sammen med Nel har Maskinen troen på at fremtiden tilhører forløperne, som selskapet sier det i dag: The future belongs to the front-runners.

Nel - Ingen kommer til å savne oljen. Printannonse.Nel - Ingen kommer til å savne oljen. Printannonse.