Ambassaden – Velkommen tilbake

Strategi og kommunikasjon: Maskinen
Visuell identitet, illustrasjoner og nettside:
Bleed Design Studio
Videodokumentasjon: Bleed/Matylda Awdziejczyk
Foto: Einar Aslaksen, Bow Oslo, Maskinen
og arkivfoto av Karl Teigen
Kunde: Fredensborg Eiendom
Arkitekter for prosjektet er LundHagem og Atelier Oslo.
Interiørarkitekt er Paulsen & Nilsen.
Da Ambassaden gjenåpnet i 2023 ble den unike møteplassen gitt tilbake til Oslos befolkning.
En ny æra
Den amerikanske ambassaden i Henrik Ibsens gate åpnet i 1959. Tegnet av arkitekt Eero Saarinen som et vennskapsmonument, var det ikoniske bygget åpent og tilgjengelig for alle. Den opprinnelige intensjonen forsvant i takt med den økende terrortrusselen. Den siste tiden USAs ambassade fortsatt holdt til her, minnet bygget mer om en festning.
Etter at Fredensborg Eiendom kjøpte trekanttomten i 2017, begynte en omstendelig prosess med å bringe det fredede bygget tilbake til sin opprinnelige prakt, slik at det igjen kunne fylles med liv.
Velkommen tilbake
Riksantikvaren fulgte spent med på arbeidet til dedikerte arkitekter, entreprenører og håndverkere. 64 000 originale skruer ble vasket og remontert, kilometervis med teak ble oljet og 16 000 kubikk fjell ble gravd ut under bygget – som på et tidspunkt stod på påler. Mens Ambassaden fortsatt var en byggeplass fikk vi vår første omvisning. I et bygg som allerede hadde skapt historie, var tiden inne for å fortelle nye.
Et ikon i bevegelse
I arbeidet med strategi og kommunikasjon for Ambassaden, har Maskinen vært opptatt av å ta vare på byggets rike historie. Restaureringen ble gjort på byggets premisser, og det var naturlig at også historiefortellingen bygget videre på de opprinnelige tankene. Eero Saarinen kalte det «et bygg i kjole og hvitt», og det legger noen føringer for hva man kan forvente av nivået på kvalitet og service. Samtidig var det viktig å ikke bli bakoverskuende, men finne balansen mellom å ivareta historien, og å skape noe nytt.
Kontraster som balanserer
Selv om Ambassaden er et åpent bygg, kan arkitekturen oppfattes streng. Fasaden er mørk og mektig, mens innsiden er lys med organiske elementer. Kontrasten mellom et ærverdig bygg og lekne illustrasjoner og budskap hedrer dette. Den visuelle identiteten, utviklet av Bleed, smelter gammelt og nytt sammen. I et presist system presenteres illustrasjoner, bilder og tekst i lagvise komposisjoner som minner om reisedokumenter – et nikk til byggets fortid.
Pairflyavstand
Ambassadens reisehistorie ble også inspirasjonen bak en fysisk DM. For å fortelle bedrifter i nærområdet at de kan leie møterom rett rundt hjørnet, brettet vi budskapet som papirfly – og lot dem «lande» i resepsjoner i nabolaget.
Opplevelser du lengter tilbake til
Nå er Ambassaden daglig fylt med et yrende liv, fordelt på restaurantene Eero, Frances og Vinland, store eventlokaler, treningssenter, kontorlokaler og en takterrasse med panoramautsikt. Her leveres kvalitet i alle ledd, fra store mat- og vinopplevelser ned til de minste detaljer i interiøret.
– Jeg er strålende fornøyd, og synes vi har lykkes med vår visjon om å gi Eero Saarinens mesterverk tilbake til Oslos befolkning. Det som gjennom mange år var en lukket festning, er nå åpent for publikum og mer enn 2 000 personer besøker bygget på hektiske dager.
– Ivar Tollefsen, grunnlegger av Fredensborg Eiendom
Er du nysgjerrig på Ambassaden, så er det bare å åpne døren i Henrik Ibsens gate 48!
ambassaden.no