ARBEIDERNORTHERN PLAYGROUND

Northern Playground

Anbefalt av folk som kan kle seg.

INVOLVERTE:
Konseptutvikling og produksjon: Maskinen
Regi: Henrik Weido Lorentzen
Film: Embrik Ellingsgaard
Foto: Northern Playground

Northern Playground utvikler og selger klær med høy kvalitet og tidløst design. Med utgangspunkt i globale klimautfordringer og overproduksjon i klesindustrien, ønsker de å utfordre den tradisjonelle forretningsmodellen som i dag er rådende. Merkevaren er ærlig på at det ikke finnes bærekraftige klær. Deres løsning er derfor å selge klær som varer lenge og som du faktisk trenger. De ønsker kort fortalt at vi skal kjøpe færre klesplagg. Eller som de selv har uttalt: Det eneste som monner er å redusere volum.

Anbefalt av Solfrid (87)

Ikke bare for entusiaster

Signaturplaggene til Northern Playground er det såkalte Zipwear-sortimentet. Dette består av blant annet Ziplongs (stilongs) og Zipbra (BH). Klærne er funksjonelle klesplagg for kvinner og menn som passer til alle typer gjøremål ute. Med en praktisk glidelås-funksjon kan man enkelt “zippe” plaggene av, slik at man kan regulere temperaturen på en effektiv måte.

Med slike funksjonelle og tekniske plagg, har en av utfordringene vært å få den vanlige mannen og dama til å forstå at klærne kan brukes like mye i en vanlig hverdag som på topptur eller i marka. Da vi fikk i oppgave å lage kommunikasjon spesifikt for Zipwear, ønsket vi derfor å nå “folk flest” like mye som folk man gjerne ser på som entusiaster og spesielt interesserte. Målet var å bevisstgjøre folk på at solide og gode plagg er noe alle trenger. Enten man sykler til jobben, går på søndagstur, fisker eller driver med noe helt annet.



Anbefalt av Solfrid (87)

For å flytte litt av fokuset fra topptur til søndagstur, trengte vi noen med pondus, troverdighet og kunnskap. Det ble derfor naturlig for oss å lete blant de som virkelig har levd et langt liv og som har vært ute en vinternatt før. Og ikke minst: Noen som husker tidene da folk ikke hadde råd eller mulighet til å spandere på seg plagg på plagg. En tid der kvalitet var langt viktigere enn kvantitet. I denne letingen fant vi Solfrid. En 87 år gammel bestemor som virkelig vet viktigheten av å kle seg godt. For å si det med Solfrids egne ord: Man trenger ikke være duracell-kaninen for å bruke disse plaggene, de kan fint brukes på søndagsturen.