Strukturerte data og søkemotoroptimalisering

Strukturerte data er et viktig tiltak å vurdere hvis du skal jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO).

Publisert 24. februar 2021
Andreas i Maskinen

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO står for "Search Engine Optimization", som på norsk oversettes til "søkemotoroptimalisering". Folk flest forbinder SEO med tiltak man gjør for å presenteres høyt opp på søketreff i Google. Altså, det dreier seg de tiltakene man gjør for å bli synlig, uten å betale direkte for dette via annonsering.

I Maskinen er vi SEO nerds. (Spesielt Andreas.) Vi liker å dele SEO arbeid opp i to deler, en teknisk del og en praktisk del. Vi ser at mange synes det er gøy å jobbe med den praktiske delen av SEO arbeidet, som kort fortalt vil si å skrive godt innhold basert på søkeordsanalyser og statistikk. Dessverre er det kun de ivrigste som også tar et dypdykk inn i den tekniske delen av SEO arbeidet.

De tekniske tiltakene kan sammenlignes med fundamentet til et hus. Du kan bygge et pent hus, men det er ikke er bra hus hvis det mangler fundament. Med andre ord, du må ha den tekniske delen av SEO arbeidet på plass før det har noe særlig for seg å begynne på den praktiske delen. Det finnes flere slike tekniske tiltak, og strukturert data er ett av dem.

Kort om strukturerte data og Schema

Strukturerte data er noe du bruker for å forklare internett hva innholdet ditt er, slik at sider som Google kan vise det frem på en optimal, korrekt og rik måte. Dette gjøres ved å implementere en kode på nettsiden. Det er denne koden som rent faktisk strukturerer daten din. Hva koden skal være finner man på Schema.org.

Alt type innhold kan struktureres, eller defineres, i Schema, enten innholdet dreier seg om mennesker, steder eller ting. For deg som er ekstra interessert kan du se den fulle listen over muligheter på Schema.org. De vanligste kategoriene å definere innhold med via Schema er imidlertid artikkel, arrangement, produkt, organisasjon, lokal business, anmeldelse, eller oppskrift. Det dette forteller oss er at Schema kan brukes uansett hva virksomheten din driver med. Om du har behov for strukturert data eller ikke på nettsiden din beror blant annet på hvilket ambisjonsnivå du har med tanke på SEO og synlighet på web.

Hvorfor er strukturerte data viktig for SEO?

Schema kan altså brukes for å strukturere alt type innhold. Hvis du har en bedrift som selger jakker, så kan du ved hjelp av strukturerte data fortelle Google at produktene i nettbutikken din er jakker, sammen med informasjon om for eksempel farge, størrelse, pris og anbefalinger. Alternativt, hvis du ikke selger fysiske varer men heller har en samling av oppskrifter på nettsiden din, så kan du ved hjelp av Schema forklare Google dette også.

En liten test du kan gjøre hvis du vil se hvordan strukturerte data faktisk ser ut er å Google "pannekaker". Du vil få opp en rekke oppskrifter som er presentert med både bilde, avsender, anmeldelse og tid det tar å lage oppskriften. Alle disse avsenderne har strukturert sine data. Dette kan du også dobbeltsjekke ved å kopiere inn linken til en av dem i Google sitt testverktøy for strukturerte data. Denne testen vil vise deg blant annet at avsender har angitt at innholdet er en oppskrift, hvilke søkeord som er relevante, kategorien for oppskriften med mer.

Eksempel pa strukturert data
Her ser du et eksempel på hvordan MatPrat har strukturert sine data, hentet fra Google sitt testverktøy.

Poenget med SEO er å få søkemotorer som Google til å ville vise frem akkurat ditt innhold på relevante søkeord. Google liker å kvalitetssikre sine søkeresultater, og ved å informere Google om hva innholdet ditt er vil du lettere kunne plassere høyt oppe i søk. Et annet moment er at Google favoriserer sider og treff i søk som folk faktisk klikker seg inn på. Ved å bruke Schema koder sørger du for en visuell, korrekt og rik presentasjon av innholdet ditt sett opp mot definerte søkeord, noe som fører til relevante treff før søker, som igjen kan føre til flere klikk, som igjen gjør at du favoriseres hos Google. Dessuten vil resultatet ditt ta opp mer plass i søkeresultatene på Google, noe som i seg selv øker sjansen for klikk.

Disse momentene er årsaken til at Schema og strukturerte data en viktig del av SEO arbeidet.

Schema eksempel
Her ser du hvordan strukturerte data gjør at oppskriftene presenteres med bilde, avsender med mer. De tar også opp en del plass i listen slik at de er godt synlige.

Ønsker du å strukturere dine data?

Ta kontakt med oss så kan vi ta en prat.

Har du lest?