Drift av nettside - Hva er det egentlig?

Mer enn bare hosting!

Published 23. juni 2020
Photo by Darya Tryfanava

Når nettsiden din er lansert begynner vedlikeholdsarbeidet som sørger for at investeringen din varer lenge. Dette skjer via en driftsavtale, og den er, etter vår mening, helt nødvendig for å sikre både funksjonalitet og sikkerhet.

En driftsavtale kan på mange måter sammenlignes med å følge opp service-rutinene på bilen sin, i kombinasjon med å tegne en forsikring som gir god veihjelp hvis uhellet er ute.

I denne artikkelen gir vi deg en kjapp oversikt over hva du får hvis du tegner en driftsavtale hos Maskinen.

Garantert oppetid

Fra tid til annen kan man oppleve at nettsiden er nede. Grunner til nedetid kan være alt fra dataangrep til systemsvikt, eller rett og slett bare en konsekvens av en en menneskelig feil i forbindelse med endringer. Hvis det er satt opp en driftsavtale vil det sendes et automatisk varsel til utvikler hvis nettsiden er nede. Utvikler vil da raskt kunne ta tak i problemet og sørge for å få siden opp igjen.

For noen bedrifter er nedetid mer kritisk enn for andre. Spesielt kritisk er det for bedrifter som har webshop eller booking systemer på sine nettsider. I slike tilfeller vil man kanskje ha behov for en garantert oppetid på 99 % i måneden. Andre bedrifter klarer seg ofte fint med en oppetid på 95 % i måneden. Garanti om oppetid reguleres individuelt i en driftsavtale, men vår standard avtale garanterer en oppetid på 95 % i måneden.

Oppdateringer uten komplikasjoner

En nettside er bygget i et CMS (content management system), og dette systemet oppdateres jevnlig av dem som har utviklet det. Slike oppdateringer dreier seg ofte om sikkerhet, men det kan også være at det er lagt til ny funksjonalitet. Når disse oppdateringer kommer bør de implementeres på nettsiden. Litt som når du oppdaterer iPhonen din med nyeste software. Oppdateringene gjør man for at nettsiden både på kort og lang sikt skal fungere optimalt og, ikke minst, være sikret mot dataangrep. I vår standard driftsavtale oppdaterer vi nettsiden minimum to ganger per måned.

Daglig backup

Hvis ting går skikkelig galt er det avgjørende å enkelt kunne hente opp en backup fra dagen eller timene før. I Maskinen tar vi daglig backup av all data på nettsidene som vi drifter.

Svartid

For nettsider som driftes gjennom oss har vi en garanti om svartid. Alle henvendelser per e-post skal besvares innen 2 virkedager. Telefoner besvares innenfor normal åpningstid kl. 09.00-16.00. I ferier kan dog telefontiden være begrenset.

Feilretting i tilfeller som hindrer en tjeneste i å fungere skal påbegynnes umiddelbart, og senest innen 1 virkedag etter at henvendelsen er besvart.

Ved mindre feil vil retting påbegynnes så fort Maskinen har tilgjengelige ressurser.

Hosting

Hosting av en nettside dreier seg først og fremst om leie av plass på en server, altså et webhotell. Det finnes uendelig mange servere man kan leie plass hos, og det er viktig å velge en hosting leverandør som man stoler på, som har fokus på sikkerhet, og som har en god track record på oppetid. I Maskinen bruker vi servere som er levert av Fortrabbit og som ligger på Amazon Web Services (AWS) sine servere i Irland.

Det er verdt å merke seg at hosting ikke inkluderer overvåking av oppetid, oppdateringer av CMS eller back up av data.

Vil du tegne driftsavtale?

Ta kontakt med oss så sender vi deg et avtaleutkast.

Har du lest?